5/4 “선한 인간의 자존심을 상하게하는 복음” (왕하 5장)

5/4/2025

[설교노트 / Sermon notes]

제목: “선한 인간의 자존심을 상하게하는 복음” (왕하 5장)
(나병환자 나아만 - 2)

본문: 열왕기하 5:8-14

Title: "A gospel that offends the pride of good men."
(Naaman the leper - 2)
Text: 2 KIngs 5:8-14
Preacher: Jeongsub Choi

1.성경본문 읽기 / Read the Bible


- 더 이해가 잘 되는 언어로 읽어주세요
- Read it in a language that makes more sense to you

(왕하 5:8-14, 새번역) “「8」 이스라엘 왕이 낙담하여 옷을 찢었다는 소식을, 하나님의 사람 엘리사가 듣고, 왕에게 사람을 보내어 말하였다. "어찌하여 옷을 찢으셨습니까? 그 사람을 나에게 보내 주십시오. 이스라엘에 예언자가 있음을 그에게 알려 주겠습니다."

「9」 나아만은 군마와 병거를 거느리고 와서, 엘리사의 집 문 앞에 멈추어 섰다.

「10」 엘리사는 사환을 시켜서 나아만에게, 요단 강으로 가서 몸을 일곱 번 씻으면, 장군의 몸이 다시 깨끗하게 될 것이라고 말하였다.

「11」 나아만은 이 말을 듣고 화가 나서 발길을 돌렸다. "(내 생각에는) 적어도, 엘리사가 직접 나와서 정중히 나를 맞이하고, 주 그의 하나님의 이름을 부르며 상처 위에 직접 안수하여, 나병을 고쳐 주어야 도리가 아닌가?

「12」 다마스쿠스에 있는 아마나 강이나 바르발 강이, 이스라엘에 있는 강물보다 좋지 않다는 말이냐? 강에서 씻으려면, 거기에서 씻으면 될 것 아닌가? 우리 나라의 강물에서는 씻기지 않기라도 한다는 말이냐?" 하고 불평하였다. 그렇게 불평을 하고 나서, 나아만은 발길을 돌이켜, 분을 참지 못하며 떠나갔다.

「13」 그러나 부하들이 그에게 가까이 와서 말하였다. "장군님, 그 예언자가 이보다 더한 일을 하라고 하였다면, 하지 않으셨겠습니까? 다만 몸이나 씻으시라는데, 그러면 깨끗해진다는데, 그것쯤 못할 까닭이 어디에 있습니까?"

「14」 그리하여 나아만은 하나님의 사람이 시킨 대로, 요단 강으로 가서 일곱 번 몸을 씻었다. 그러자 그의 살결이 어린 아이의 살결처럼 새 살로 돌아와, 깨끗하게 나았다.”


(2 Kings 5:8-14) “「8」 When Elisha the man of God heard that the king of Israel had torn his robes, he sent him this message: “Why have you torn your robes? Have the man come to me and he will know that there is a prophet in Israel.”

「9」 So Naaman went with his horses and chariots and stopped at the door of Elisha’s house.

「10」 Elisha sent a messenger to say to him, “Go, wash yourself seven times in the Jordan, and your flesh will be restored and you will be cleansed.”

「11」 But Naaman went away angry and said, “I thought that he would surely come out to me and stand and call on the name of the Lord his God, wave his hand over the spot and cure me of my leprosy.

「12」 Are not Abana and Pharpar, the rivers of Damascus, better than all the waters of Israel? Couldn’t I wash in them and be cleansed?” So he turned and went off in a rage.

「13」 Naaman’s servants went to him and said, “My father, if the prophet had told you to do some great thing, would you not have done it? How much more, then, when he tells you, ‘Wash and be cleansed’!”

「14」 So he went down and dipped himself in the Jordan seven times, as the man of God had told him, and his flesh was restored and became clean like that of a young boy.”


10. 감사 / gratitude

11. [지난 주일 말씀 / Last Sunday's Sermon]


✨ 제목: “선한 인간의 자존심을 상하게하는 복음”
(나병환자 나아만 - 2)

"A gospel that offends the pride of good men."
(Naaman the leper - 2)

1. 지난 주일 말씀

- 성경 전체는 하나님과 인간의 관계를 말하고 있다

- 나아만은 자수성가하여 다 가진 자였다.

- 그러나 그는 나병환자였다.

- 나병은 고통스럽고 끔직하고 불쾌하고 더럽다. 나병은 죄를 상징하고 나병에 걸린 사람의 모습은 죄로 고통받는 인간을 상징한다.

- 나아만 자신은 자신의 문제를 해결할 수 없었다. 왕과 최고로 훌륭한 사람들도 나아만의 문제를 해결할 수 없었다.

- 오직 포로로 잡혀온 어린 여자아이가 나아만의 문제를 해결할 수 있는 소식(Good news, 복음)을 가지고 있었다.

- 하나님은 작고, 낮고, 천한 자리에서 일하신다.

- 작은 것 속에서 구원이 시작된다. 교회와 신자는 바로 그 작은 자이다.

- 오직 하나님만이 삶을 회복하고 문제를 해결하고 새로운 삶으로 인도하신다.

- 교회와 신자의 단 하나의 사명은 하나님의 능력만이 해결책이라고 전하는 것이다. 교회와 신자가 능력을 가지고 있지 않다.

- 신자는 예수에게 가야한다. 그리고 다른 사람에게 문제의 해결책이신 예수를 전해야 한다.

- 예수에게 가십시오. 그 말씀을 들으십시오. 그리고 믿으십시오

2. 하나님의 인간과의 관계 회복을 원하십니다. 이것을 구원이라고 합니다. 그러므로 구원은 인간의 생각이 아니라 하나님의 생각이며 계획입니다.

성경은 생명의 책입니다. 죄가 들어온 세상과 죄를 지은 인간의 비참한 모습을 보여주고, 자기 자신을 구원하려고 애쓰는 인간의 수많은 시도가 결국 실패한다는 것을 보여줍니다.

그렇지만 절망 가운데 빠져있는 인간을 위해 행하시는 하나님의 구원의 길, 독생자 예수 그리스도를 통한 생명의 길을 성경은 보여주고 있습니다.

이제 오늘 본문을 살펴보겠습니다.

3. 8절

이스라엘 땅의 예언자, 엘리사가 나병에 걸린 나아만을 자기의 집에 오게 한다.

4. 9절

나아만이 엘리사의 집 문앞에 멈추어 선다.

나아만은 엘리사의 집안으로 들어가지 않는다.

왜 그럴까요? 뭔가를 기다리는 것입니다. _____

5. 10절

엘리사 선자자는 자신이 직접 나오지 않고, 자신의 심부름꾼을 시켜서 메세지를 전달합니다

"요단 강으로 가서 몸을 일곱 번 씻으면, 장군의 몸이 다시 깨끗하게 될 것입니다!!!"

6. 11절

나아만은 화가 나서 발길을 돌립니다.

(*12절: 그는 불평을 하고 나서, 발길을 돌이켜, 분을 참지 못하고 떠납니다)

7. 복음 속에는 나아만과 같은 육에 속한 사람이 증오하는 것들이 들어 있기 때문에, 많은 사람들이 문 앞에서 돌아섭니다.

(고전 2:14, 새번역) “그러나 자연에 속한 사람은 하나님의 영에 속한 일들을 받아들이지 아니합니다. 그런 사람에게는 이런 일들이 어리석은 일이며, 그는 이런 일들을 이해할 수 없습니다. 이런 일들은 영적으로만 분별되기 때문입니다.

(고전 3:3, 새번역) “여러분은 아직도 육에 속한 사람들입니다. 여러분 가운데에서 시기와 싸움이 있으니, 여러분은 육에 속한 사람이고, 인간의 방식대로 살고 있는 것이 아닙니까?”

(1Co 2:14, NIV11) “The person without the Spirit does not accept the things that come from the Spirit of God but considers them foolishness, and cannot understand them because they are discerned only through the Spirit.”

(1Co 3:3, NIV11) “You are still worldly. For since there is jealousy and quarreling among you, are you not worldly? Are you not acting like mere humans?”

8. 11절

내 생각에는 적어도 (I thought that he would surely come out to me)

육에 속한 사람이 복음을 미워하는 이유는 복음이 그의 "자존심"을 상하게 만들었기 때문입니다.

- 나는 대단한 사람이다

- 나는 적어도 예의를 아는 사람이다

- 나는 이런 대접을 처음 경험한다. 불쾌하다

9. 복음의 기초위에 서있는 교회에서는 어떤 누구도 머리가 될 수 없습니다. 어떤 구분도 어떤 차별도 어떤 특권도 있을 수 없습니다. 그래서 많은 사람들은 복음을 싫어합니다.

- 출생 배경, 인종, 사회적 지위, 지성과 관련하여, 도덕적 행위와 과거의 행위에서도 아무 차이가 없습니다.

10. 복음은 모든 사람의 의를 보고 마치 더러운 누더기 같다고 말하기 때문입니다. 그래서 많은 사람들이 복음에 격노합니다. 복음에는 특별한 경우가 전혀 없습니다.

- 온 세상이 하나님 앞에서 죄인입니다.

- 질투, 혈기, 정욕, 거짓으로 인해 역겹고 불결한 존재일 뿐입니다.

- 우리 영혼은 나병에 걸렸습니다. 우리는 영적인 나병환자 입니다.

- 죄에 대한 감각을 잃었습니다. 죄가 주는 고통도 알지 못하는 처지가 되었습니다.

10. 나병환자인 나아만이 왜 특별한 대우를 받아야 합니까?

12. 12절

다마스쿠스에 있는 아마나 강이나 바르발 강이, 이스라엘에 있는 강물보다 좋지 않다는 말이냐? 강에서 씻으려면, 거기에서 씻으면 될 것 아닌가? 우리 나라의 강물에서는 씻기지 않기라도 한다는 말이냐?"

13. 복음이 우리를 화나게 만드는 이유는 복음이 구원에 관한 우리의 모든 생각이 잘못되었다는 것을 보여주기 때문입니다.

- "내 생각에는" (11절)

- 요단 강과는 비교할 수 없을 정도로 더 좋은 강들을 알고 있다고 나아만이 말합니다. (아마나 강, 바르발 강)

- 나아만은 이제 수없이 실패했음에도 불구하고, 또 다시 자신의 방법과 생각이 구원의 길이라고 말하고 있는 것입니다. 그는 자신의 나병이 이런 식으로 치료되어야 한다고 생각하고 있는 것을 계속 붙잡고 있는 것입니다.

14. 죄와 불신보다 하나님 앞에서 미련한 것은 없습니다. 예수님께서 이 땅에 오셨을 때, 수 많은 사람들이 자신의 선함과 종교적인 열심을 기준으로 세워서 예수를 불신하고 거절했습니다.

15. "왜 선하게 사는 것만으로는 충분하지 않는 것인지 그 이유를 모르겠어. 사람이 선하게 살면 되는 것 아니야? 그런데 그것으로 충분하지 않다니, 도대체 그 이유가 뭐야. 왜 그렇다는 것이야?" 이렇게 말하며 그들은 화를 내었습니다.

16. 인간은 비참한 실패자이자 죄인인 주제에 하나님이 이 세상에 보내신 구원의 길을 비난합니다.

17. 엘리사의 말 한마디에 나아만의 모든 것이 허물어진 것처럼, 수 많은 살람들이 예수 그리스도 앞에서 화를 내고 자신의 방식을 여전히 고집하고 돌아섭니다.

18. 엘리사는 나아만에게 제거 되어야 하는 것이 나병만이 아니라 다른 것이 있음을 알았습니다.

하나님이 주신 복음도 우리에게 같은 방식으로 일을 합니다. 우리에게 제거되어야 하는 것은 우리에게 있는 표면적인 문제들만이 아닙니다.

19. 이세돌이 알파코와의 바둑에서 한 번 이긴 예

- 알파고가 스스로 버그가 일어나도록 천천히 기본만을 두었다.

- 우리 스스로 버그가 일으키며 살고 있다.

20. 10절

「10」 엘리사는 사환을 시켜서 나아만에게, 요단 강으로 가서 몸을 일곱 번 씻으면, 장군의 몸이 다시 깨끗하게 될 것이라고 말하였다.

복음이 육에 속한 사람을 화나게 하고 복음을 미워하게 만드는 이유는 복음이 정말 한심하고 우스워보이는 길을 제시하기 때문입니다.

21. 복음이 사람들에게 하는 말은 육에 속한 사람이 듣기에는 정말 모욕적이고, 굴욕적이며, 한심한 메시지로 들립니다. 복음은 사람들엑 그져 선하게만 살면 된다고 말하지 않습니다.

22. 복음은 오직 주 예수 그리스도만 바라보고 그분의 완전하신 모범을 본받아 그리스도처럼 살라고 말하지 않습니다.

"예수"를 도덕적으로 위대한 모범자이고 위대한 교사로 바라보라는 것이 복음이 아닙니다.

23. 복음의 시작점이 중요합니다.

하나님께서 그리스도를 본받고 그리스도의 가르침을 실천하려고 애써 보라는 것은 복음을 받아 들인 사람들에게 하는 메시지 입니다.

24. 복음은 나를 위해 머리에 가시관을 쓰고 몹시 괴로워하며 "나의 하나님, 나의 하나님, 어찌하여 나를 버리시나이까?"라고 울부직은 그 분을 바라보라는 것입니다.

하나님은 죄로 인해 고통받는 사람들에게 그렇게 나약하게 죽으신 분, 십자가에 못박히신 그리스도, 바로 그분을 보라고 여러분에게 말씀하시는 것입니다.

25. 십자가에서 죽어가는 그리스도를 바라보십시오. 십자가에서 예수님이 그의 몸으로 친이 우리 죄를 담당하셨다는 것, 우리 죄로 인해 그분이 형벌을 받으셨다는 것, 하나님이 우리의 죄와 불법을 예수에게 담당시키고 해결하셨다는 것을 깨달으십시오. 그것이 전부입니다. 그것이 복음이며 그것이 하나님이 계획하신 구원입니다.

26. 우리는 그저 우리 죄를 인정하고 회개하며 그 모든 것을 시인하기만 하면 됩니다. 그리고 하나님의 아들 예수 그리스도께서 우리와 우리 죄를 위해 죽으셨다는 것을 믿기만 하면 됩니다. 그 밖에 우리가 할 일은 하나도 없습니다. 그렇게 하면 우리는 즉시 구원을 받습니다.

27. "그게 다라니"

맞습니다. 그것이 다 입니다.

28. 간청과 결단

- 부하들이 간청합니다. 그리고 나아만은 결단합니다.

- 그리고 나아만은 요단강에 들어갑니다. 그리고 어린 아이의 살결처럼 새살이 돌아와 깨끗하게 됩니다.

13」 그러나 부하들이 그에게 가까이 와서 말하였다. "장군님, 그 예언자가 이보다 더한 일을 하라고 하였다면, 하지 않으셨겠습니까? 다만 몸이나 씻으시라는데, 그러면 깨끗해진다는데, 그것쯤 못할 까닭이 어디에 있습니까?"

「14」 그리하여 나아만은 하나님의 사람이 시킨 대로, 요단 강으로 가서 일곱 번 몸을 씻었다. 그러자 그의 살결이 어린 아이의 살결처럼 새 살로 돌아와, 깨끗하게 나았다.”

29. 복음은 우리에게 아무것도 요구하지 않습니다. 역사하는 것은 오직 하나님의 능력입니다.

(고전 2:14, 새번역) “그러나 자연에 속한 사람은 하나님의 영에 속한 일들을 받아들이지 아니합니다. 그런 사람에게는 이런 일들이 어리석은 일이며, 그는 이런 일들을 이해할 수 없습니다. 이런 일들은 영적으로만 분별되기 때문입니다.

(1Co 2:14, NIV11) “The person without the Spirit does not accept the things that come from the Spirit of God but considers them foolishness, and cannot understand them because they are discerned only through the Spirit.”

30. 하나님의 능력을 믿고 나아만 처럼 새로운 삶을 살아가시길 축복합니다.

1. Last Sunday’s Message

  • The entire Bible speaks about the relationship between God and humanity.

  • Naaman was a self-made man who had everything.

  • But he was a leper.

  • Leprosy is painful, horrific, repulsive, and unclean. It symbolizes sin, and the condition of a leper represents humanity suffering under the weight of sin.

  • Naaman himself could not solve his problem. Neither the king nor the most esteemed people could solve it either.

  • Only a young girl who had been taken as a captive slave had the news (the good news, the gospel) that could lead to Naaman’s healing.

  • God works through small, lowly, and humble places.

  • Salvation begins in what is small. The church and its members are that small beginning.

  • Only God can restore life, solve our problems, and lead us into a new life.

  • The one mission of the church and believers is to proclaim that only the power of God is the solution. The church and believers do not have that power themselves.

  • Believers must go to Jesus, and then lead others to Jesus, who is the answer.

  • Go to Jesus. Listen to His Word. Believe.

2. God desires to restore His relationship with humanity. This is called salvation. Therefore, salvation is not an idea from man, but a plan initiated by God.

The Bible is the book of life. It shows a world tainted by sin and the miserable condition of humankind as a result. It reveals the many failed attempts of man trying to save himself.
Yet the Bible also shows the way of salvation God has provided for despairing humanity—the way of life through His only Son, Jesus Christ.

Now, let us examine today’s passage.

3. Verse 8
The prophet Elisha, who lived in Israel, summoned the leper Naaman to his house.

4. Verse 9
Naaman stopped at the entrance of Elisha’s house.
He didn’t go inside.
Why not? He was waiting for something. _____

5. Verse 10
Elisha did not come out himself but sent a messenger to deliver this message:
“Go wash yourself seven times in the Jordan River, and your flesh will be restored and you will be cleansed!”

6. Verse 11
Naaman got angry and turned away.
(*Verse 12: He complained, turned around, and stormed off in anger.)

7. Many people turn back at the doorstep because the gospel contains things that offend the fleshly person, just as Naaman did.

(1 Corinthians 2:14, NIV) “The person without the Spirit does not accept the things that come from the Spirit of God but considers them foolishness…”
(1 Corinthians 3:3, NIV) “You are still worldly… Are you not acting like mere humans?”

8. Verse 11 – "I thought he would surely come out to me..."
The fleshly person hates the gospel because it wounds their “pride.”

  • “I am an important person.”

  • “I know how to behave with proper manners.”

  • “This is the first time I’ve been treated this way. How rude!”

9. In a church built upon the foundation of the gospel, no one can be the head. There can be no distinction, no privilege, no superiority. That is why many people hate the gospel.

  • No difference based on birth, race, status, intellect, morality, or past actions.

10. The gospel calls everyone’s righteousness filthy rags. That’s why people get angry at the gospel—it allows no exceptions.

  • All are sinners before God.

  • Because of jealousy, rage, lust, and lies, we are unclean and repulsive.

  • Our souls are leprous. We are spiritual lepers.

  • We have lost the sensitivity to sin and are numb to its pain.

11. Why should Naaman the leper receive special treatment?

12. Verse 12
“Aren’t the rivers of Damascus, the Abana and Pharpar, better than any of the waters of Israel? Couldn’t I wash in them and be cleansed?”

13. The gospel angers people because it shows that everything they believed about salvation was wrong.

  • “I thought…” (v.11)

  • Naaman names rivers better than the Jordan (Abana, Pharpar).

Even after many failures, Naaman still clings to his own ideas and methods, insisting that healing must happen his way.

14. Nothing is more foolish before God than sin and unbelief. When Jesus came to this world, many rejected Him because they judged Him by their own standard of goodness and religious zeal.

15. “Why isn’t living a good life enough? Isn’t it enough to be moral?” People get angry at the gospel with these questions.

16. Though man is a miserable failure and sinner, he dares to criticize God’s way of salvation sent through His Son.

17. Just as one word from Elisha shattered Naaman’s pride, many turn away in anger at Jesus, clinging to their own ways.

18. Elisha saw that Naaman’s problem was not just leprosy but something deeper.

Likewise, the gospel also targets something more than our surface-level issues.

19. The example of Lee Sedol’s victory against AlphaGo

  • AlphaGo intentionally played basic, slow moves to test itself.

  • Like that, we humans are self-sabotaging—we live generating bugs from within.

20. Verse 10
“Elisha sent a messenger to say, ‘Go wash yourself seven times in the Jordan… and your flesh will be restored and you will be cleansed.’”
The reason the gospel offends the fleshly person is because it offers what seems like a ridiculous, laughable solution.

21. The gospel sounds insulting, humiliating, and foolish to the natural man. It does not say, “Just live a good life and you’ll be fine.”

22. The gospel does not say, “Just look to Jesus as a great moral teacher and follow His perfect example.”

23. The starting point of the gospel is critical.
God does not say, “Try to follow Christ’s teachings and imitate Him” to those who have not received the gospel.

24. The gospel says: Look to the One who wore a crown of thorns and cried out, “My God, my God, why have You forsaken Me?”

God points sinners to that suffering, crucified Christ—weak and dying—saying, “Behold Him.”

25. Look to Christ dying on the cross. Realize that He bore our sins in His body. That He was punished for our sins. That God laid our iniquities upon Him and dealt with them there. That is everything. That is the gospel. That is God’s plan of salvation.

26. All we have to do is acknowledge our sin, repent, and confess it. Then believe that Jesus Christ, the Son of God, died for us and our sins. That’s it. Nothing more. We are saved instantly.

27. “Is that really all?”
Yes. That is all.

28. Appeal and decision

  • Naaman’s servants pleaded with him. He decided.

  • Naaman went into the Jordan River. His flesh became like that of a child, and he was healed.

(2 Kings 5:13–14)
“‘If the prophet had told you to do some great thing, would you not have done it? How much more, then, when he tells you, “Wash and be cleansed”!’
So he went down and dipped himself in the Jordan seven times… and his flesh was restored and became clean like that of a young boy.”

29. The gospel requires nothing from us. It is God’s power alone that works.

(1 Corinthians 2:14, NIV)
“The person without the Spirit does not accept the things that come from the Spirit of God…”

30. May you trust in the power of God and begin a new life like Naaman.

[50. 개인 헌신 기도] Personal devotional prayer

오늘 말씀을 듣고 삶에 결단하며 헌신하겠다고 한 것을 주님께 말씀 드리고 주님께 도움을 구하는 기도를 하시길 바랍니다.

I encourage you to tell the Lord what you have decided to commit to in your life as you listen to today's message and pray to Him for help.